IInfluencer marketing bureau laten zichzelf steeds meer en meer zien in de markt. Het zijn onlinemarketingbureaus die zichzelf hebben gespecialiseerd in influencermarketing of het zijn zelfstandige bureaus die zich daadwerkelijk alleen op het stukje influencermarketing richten. Maar wat doen deze bureaus nu precies en is de werkwijze van al deze influencer marketing bureaus eigenlijk wel hetzelfde?

 

Een influencer marketing bureau

Een influencer marketing bureau is een bureau die zichzelf vaak ook wel matchmaker tussen brands en influencer noemt. Dit bureau zorgt ervoor dat er een samenwerking tot stand komt tussen beide partijen en neemt het hele traject van de opdrachtgever uit handen.

 

Hoe gaat een influencer marketing bureau te werk?

Een influencer meldt zich aan bij influencer marketing bureau en licht de campagne toe. Wensen en behoeftes worden besproken en aan de hand daarvan gaat het influencer marketing bureau op zoek naar geschikte influencers. Als er een selectie is gemaakt wordt deze door de opdrachtgever goedgekeurd en kan de campagne worden uitgezet door het bureau. Ze behouden het contact met de influencers en zorgen dat alles goed verloopt. Als de artikelen zijn geschreven worden deze door het bureau en de opdrachtgever bekeken en gecontroleerd en na akkoord geeft het bureau een seintje aan de influencer als de campagne online gezet mag worden.

 

Een online service platform

Bedrijven die een online service platform oprichten noemen zichzelf ook een influencer marketing bureau. Deze bureaus werken alleen net even iets anders dan een “gewoon” influencer marketing bureau. Deze bureaus werken als een soort van marktplaats op internet voor brands en influencers. Brands en influencer kunnen hier zelf een samenwerking aan gaan in plaats van de tussenkomst van een influencer marketing bureau. Het voordeel hiervan is dat de opdrachtgever direct contact heeft met de influencer, zelf zijn opdrachten uitzet en dus ook nog een beetje kan onderhandelen en in een keer de juiste blogger kan benaderen. Het nadeel van deze manier is dat het ontzettend veel extra tijd kost en die tijd hebben de meeste bedrijven juist niet. Daarnaast leggen influencers hun vraagprijs standaard iets hoger als een bedrijf ze zelf benaderd. Bedrijf zijn in hun ogen winstgevend en hebben dus geld zat voor hun gevoel.

 

Hoe gaat een online service platform te werk?

Eigenlijk doe je bij een online service platform alles wat een influencer marketing bureau anders voor je zou doen. Als bedrijf zet je een pitch online waar influencers op kunnen reageren en vertellen waarom zij het beste bij jouw aansluiten of je kunt influencers zelf benaderen. Na het benaderen wordt er overlegd met de de influencer tot uiteindelijk alle behoefte, eisen en voorwaarden duidelijk zijn. Hierna wordt de samenwerking definitief gesloten en kan de influencer aan de gang met de opdracht.

Er wordt wel eens gevraagd waar je beter voor kan kiezen. Ik denk dat deze keuze persoonlijk is en afhangt van de manier waarop jij graag te werk gehad. Aan beide mogelijkheden zijn voor- en nadelen verbonden.