Je ziet steeds vaker dat de jeugd zich kleedt in merkkleding. In deze blog zoek ik uit welke merken gedragen worden als alledaagse kleding op straat en waarom. Aangezien het iets nieuws is van deze tijd ben ik benieuwd waarom dit nu zo’n hype is en welke maken het betreft. Want Balenciaga is prachtig maar is het voor de jeugd wel te betalen?

De populairste dure merken onder jongeren zijn:

Nike

Vooral jongens dragen Nike. Van schoenen tot kleding, dit merk is zeer divers. Nike verkoopt goedkopere producten die zeker te betalen zijn. Vooral tijdens de uitverkoop. Maar het merk heeft ook een aantal producten waar een hoger prijskaartje aanhangt. Veel jongeren categoriseren zichzelf als Nike persoon of Adidas persoon. Deze merken samendragen kán volgens hen echt niet. Nike is als het ware een basis voor de merken die jongeren dragen.

Sephora

Het hoeft niet persé duur uit te pakken als je bij dit cosmetica merk winkelt. De winkel verkoopt meerdere verschillende merken. Het ligt er dus simpelweg aan waar je voor kiest. De bekendheid van het merk komt vooral door hun samenwerkingsprojecten met verschillende beroemdheden. Zo verkoopt Sephora exclusief de make-up lijn van zangeres Rihanna.

Gucci

Een paar jaar geleden was dit merk nog zeer exclusief en ondanks dat de prijs zeker niet drastisch verlaagd is, is het merk wel enorm populair onder jongeren. Vooral de shirts en accessoires zoals riemen, tassen en petten zijn hip. Als Nike de basis is en zorgt voor een simpele stijlvolle outfit dan zorgt Gucci voor net dat beetje extra. Met gouden, mosgroene en diepe rode kleuren geeft dit merk iedere outfit iets deftigs. Maar zoals ik al zei, we dragen geen merken samen nee, nee.

Balenciaga

De schoenen en tassen van Balenciaga zijn populair onder jongeren. Opvallend is dat de kleding dat verder niet is. De kleding van dit merk is dan ook niet erg geschikt om mee over straat te gaan aangezien het soms wat onpraktisch is. De schoenen en tassen zijn echter wel voor alledaags gebruik met het merk op alle zijdes geplakt, stap je geheel in Balenciaga stijl over straat.

Deze lijst staat niet op volgorde.

Veel jongeren beginnen met werken zodra ze daar de leeftijd voor hebben. Nou dan krijgen ze ook nog een zakcentje van hun ouders mee en voor je het weet, heeft een zestienjarige zonder verdere financiële verplichtingen ineens een hoop geld te besteden. Sommige ouders betalen echter alles voor hun kind en geven ook toe dat als hun kind er in merkkleding bijloopt dit goed op hen afstraalt. Het gaat dus niet enkel om smaak maar ook om status. Ik ben nieuwsgierig om te zien hoe dit fenomeen zich verder ontwikkelt.